Thursday, December 26, 2013

Battles.

Everyone has their own battles to fight.

Seperti mana mereka, ku juga sama.
Berperang hingga jatuh rebah berdarah,
Kemudian bangun bertongkat, terus melawan.
Doa semangat yg bersisa itu tinggal satunya senjata.
Perisai sabar dan redha itu sudah beribu calar, moga masih lagi mampu bertahan lebih panjang.
Berperang,
melawan perasaan, menerima keadaan, melawan musuh yg nyata, melawan yg bertentang.

Kepenatan, kekadang ku membuta hayunkan saja pedang tekad.
Tak henti jiwa bermandi keringat.

Syurga itu seperti masih jauh.

Mohon dgn sangat,
Mohon dgn sangat,
Mohon agar ku bersama mereka
Terbang bebas bersama burung2 hijau disana.

Friday, December 20, 2013

Mesin kembara masa

Katanya, setiap kita punyai mesin kembara sepantas cahaya.
Dan katanya lagi, ia bisa membawa kita menyelusuri ke pelosok angkasaraya.
ia mustahil, kan? Sekadar angan yang terlebih melimpah ruang.
Bagaimana mungkin?

Katanya,.ia adalah dua mata,
hadiah yang hebat daripada sang Pencipta.

tak mustahil.


Tuesday, September 3, 2013

Aman.

Aman itu bukan di hutan.
Atau di bukit atau lautan.
Aman itu tenang.
Damai walaupun dalam ramai.
Tidak resah atau gelisah, walau bingit telinga menadah ribuan cemuhan atau carutan.
Aman itu pada hati yang selalu mengingati Tuhan.


''Ketahuilah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang'' - QS: Ar-Ra'd (28)

Tuesday, July 16, 2013

Ramadhan di Selatan.

Selamat menjalani ibadah puasa. Moga stiap amal kebaikan kita bernilai disisiNya.

Sudah hampir 3 bulan ku di selatan.

Buat 3bulan yg pertama ini..
hidup di sini ku akui tak seceria seperti di Manjung dulu,
tak ada teman2 bersembang atau bersiar dihujung minggu.
Ku tinggal berseorangan di rumah sewa, lagilah bertambah sunyinya =.=
Jiran2 seperti mempunyai kehidupan mereka sendiri tanpa mencampuri sekitarnya, ku pun juga sama.
Kekadang cuba juga bercakap dengan dinding, kot kot dinding membalas balik.
Ya, balasnya gema.
Kini ku hanya mampu menyembunyi sunyi itu dengan melayan fb, atau cerita anime di laptop.
Cuba mencari gedung buku disini tapi tak ketemu.
Tapi, slalunya balik ku pun sudah lewat maghrib, ku terus saja lena usai isyak memandangkan tiada aktiviti yg mampu ku lakukan selain melayan laptop.

Ditempat kerja juga tiada yg boleh dianggap sebenar teman, cuma sekadar rakan sekerja.
Mungkin kerana dalam team ku ini hanya ku saja yg berbangsa Malaysia,
kerana berbeza bahasa dan budaya mmbuatkn kami kurang enjoy bila bersama,
hanya sekadar ketawa 'buat' dan senyum nipis.

Ramadhan kali ini, yg pertama buatku di selatan.
Tahun lepas di utara, dan dua tahun lepas di barat kl.

Dan ramadhan yg kali ini, membuatkn ku banyak terfikir akan ramadhan2 yg lalu.
Ramadhan yg mana yg paling ku enjoy, yg mana yg paling ku usaha ditahap maksima.
Kerana ramadhan yg kali ini ku rasakan seperti agak biasa.
Bukanlah salah ramadhan, kerana ramadhan sentiasa sama,
mungkin ku yg mnjadikan ia biasa.
Rasanya seperti berjalan atas garisan lurus yg kosong.
Mungkin kerana kepenatan bekerja, menjadikan seperti tiada jiwa.

Ramadhan yg masih bersama ini,
masih ada ruang utk ku cuba menjadikan ia lebih makna ku harap, InsyaAllah.
Bukan semua insan yg berkesempatan bertemu ramadhan.
Jika mensia-sia yg kali ini, yg akan datang tidak pasti. Kerana ajal boleh jadi bila2 masa.


p/s: Ku suka pada langit malam disini, pada bulan dan bintang2nya.

Monday, May 6, 2013

I stumble upon him at the Al-Aqsa mosque!.




(The Story of Corporal Hasan, The Last Watchman of Al-Aqsa Mosque)

This is the heartbreaking story of the duty soldier who remained at the Al Aqsa mosque as the Ottoman military retreated from Quds (9th December 1917)

The late historian Ilhan Bardakci stumbled upon the Ottoman soldier at the steps of the Al Aqsa mosque who had remained loyal to his duty for 57 years on 12th May 1972 and decided to write about this incredible meeting. Thanks to him we now know of this live historical monument. The story is as follows:

City: Quds. Location: Al Aqsa Mosque, Date: Friday, 21 May 1972. My late journalist friend Said Terzioglu and I are wandering through the sacred sites with the help of our guide. It was at the top of the steps in the second courtyard of the sacred mosque. He had a height close to two meters... He had some aging clothes upon his aging body... standing bold upright. I looked at his face and was scared. It was like someone had overturned some barren soil. He had many scars on his face.

I asked to Mr.Yusuf: “Who is this man?” . He shrugged his shoulders and replied “don’t know... Must be someone crazy. He has always been standing here, never asks for anything from anyone, never looks at or sees anyone.”

I don’t know why (maybe it was the blood), but I approached him and said in Turkish “Selamunaleykum baba (father)” He opened his eyes and in Turkish replied “Aleykumselam o─čul (son)”

I was shocked. I grabbed and kissed his hands...”Who are you, father?” I asked.

He explained and I will explain to you...

(But firstly, you must know this. That government was leaving behind 401 years 3 months and 6 days of rule of Quds. It was Sunday 9th December 1917. You couldn’t deny the inevitable. The military was in ruins and in retreat. The State is on the verge of collapse. A squadron is left at the Al Aqsa Mosque to protect from looting in the time it takes for the English soldiers to take the city.)

As I said, he explained and I will continue...

I am Corporal Hasan from the 20th corp 36th battalion 8th squadron heavy machine gun team which was deployed at the Al Aqsa mosque the day we lost Quds...

Dear Lord. I looked once more; his head, like a minaret balcony upon his tense shoulders, a kissable flag. I reached for his hands once more and he began to utter:

“Can I ask a favour for you my son? I have a trust which I have kept hidden for years, will you deliver this trust for me?”

“Certainly, what is it?” I said.

“When you return to the country, if you ever reach Tokat Sanjak, go and find my commander who deployed me here, Captain Musa. Kiss his hands for me and tell him... Corporal Hasan from Igdir of the 11th Machine gun team still remains at the post you deployed him to.”

My heart was about to stop...!

Years later:

The army chief decided to call the late Ilhan Bardakci to help find this glorious soldier when he told of this incident on Turkish government television. Bardakci would later write: Corporal Hasan was one of us... his fate was to be forgotten. That’s exactly what happened. We didn’t even look for him let alone find him. He was unobtainable. Like a glorious cypress tree reaching towards the sky, was he. And we, even if we had raised our heads would be like the puny grass reaching for the sky. We, only forget. Just like the others we had forgetten so to was that diamond which remained at his post..



Credit: Ottoman history archieves.

Sunday, May 5, 2013

Nasib bangsa.

Bertepuk sorak ahli-ahli korupsi, ''kita sudah selamat,'' kata mereka.
Dan mulai hari ini, atau..sebenarnya ia sudah lama bermula pd sebelumnya lagi,
pada tanah yg bercampur bangsa ini..rasuah makin menjadi asasi.
Makin mudah ia dihadam siapa sahaja..kerana politik2 kotor menjadi medium cerna.
Dan..Akhirnya, kita juga menjadi biasa dgnnya.

Bangsa yg makin mereput jiwanya.

Tinggallah cebis2 pejuang usang yg masih utuh cuba membina benteng selamat untuk agama, bangsa.
Kata mereka..perang ini, kalahnya juga menang.
Kita sentiasa menang jika yg dijuangkn adalah kebaikan.

Wednesday, May 1, 2013

New episode di selatan.

Alhamdulillah, slamat sampai di pontian.
Berpenat berpusing mencari rumah sewa, masih tak jumpa.
InshaAllah, esok cuba lagi.
Untuk malam yg pertama ni bermalam di seaview hotel. Cantik pandangan laut dari sini.

Habis wirid dan zikir, biri2 pun dah habis di kira, tapi masih belum mampu terlelap.
Melayang memikir hari esok. Bermula episode baru ditempat baru.

Bismillah, moga dipermudah segala.

Monday, April 29, 2013

Sri Manjung: The Finale.



Dah agak lama tak posting.

Kesempatan untuk mencoret itu ada aja, cumanya..ideanya skejap ada, kemudian hilang dan tak kunjung2 tiba.

Hari ini, Sejak post yang lepas..badanku makin membelon dengan peningkatan mendadak 4kg,
Jadi, ku tak mahu bicara tentang itu, membuatkan ku kecewa pada selera yg tak terkawal. =.=!

Dan, hari ini adalah hari akhir ku di Sri Manjung..Setelah hampir genap setahun mengutip pengalaman, mengumpul pelbagai rasa.

Perasaan Sentimental ku pada Sri Manjung, bukan kerana apa yg ada pada Sri Manjung.
Tapi kerana apa yg ku lalui sepanjang keberadaanku disini.
Pada orang2nya, pada teman2 yg ku kenal pada sepanjang cerita.

Banyak kisah cerita yg begitu membuatku terkesan selama ku disini,
Dan setengahnya tak mampu ku coretkan.
Tapi, Segala yg ku lalui itu benar membuatkan ku lebih mengenal akan hidup.

Kisah disini seperti sudah hampir ke titik akhir.
Dan nanti akan bermula satu lagi kisah yg baru.

Ke Selatan pula cerita ini ku bawa, inshaAllah.


Ya Allah, bantulah hambaMu ini untuk terus kuat pada jalanMu.
Amin.


p/s: Terima kasih teman.

Monday, January 21, 2013

boikotku,

Ku dah mula melupakan McD,
Dan segala produk yg berkaitan dengan zionis.
Atau bahasa mudahnya, boikot.

Dulu, ku berfikir,
Apa guna ku boikot segala ini?, apa kesannya?
Seperti ia tiada fungsinya,
atau,.. sebenarnya aku lah yg masih belum mampu faham ketika itu.

Boikotku ini,
Memang harapku ia berkesan, kerana itu harapku ramai yg melakukan.

Dan..kalaupun ia tiada kesan, boikot ini akan tetap ku terus lakukan.
Kerana ia juga nanti akan menjadi satu jawapanku dihadapan Tuhan.

''Ku masih belum mempunyai ruang untuk berjuang disisi mereka wahai Tuhanku.
Ku juga tidak punyai harta dan wang untuk ku sumbangkan berterusan.
Oleh itu, ini yg ku mampu lakukan wahai Tuhan, terimalah."

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ya, Facebook adalah hak milik seorang yg berbangsa Yahudi,
dan ya, ku masih menggunakan facebook.
Perlu di fahami, yg diboikot bukanlah bangsa yg bernama yahudi, tetapi dasar apertheid yg dijalankn oleh Zionist.
Perlu juga difahami seorang yahudi tidak automatik menjadikan dia menyokong zionist.
Perlu tahu membeza yahudi dan zionist.
Yahudi itu sebuah bangsa, zionist pula adalah serpihan yg ada pdnya.
Boleh saja berniaga dengan Yahudi, tetapi tidak dgn Zionist.


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dan kita,
..masih terus tidur,
Sekali digempar..sekali terjaga.
Dan kemudian kembali tidur.
Nyenyak di ulit nyanyian peluru dan tangis sendu.

tak mengapalah..cukuplah kita saja yg merasa aman..kan?

Monday, January 14, 2013

Ganbatte yo!.




Soal usaha itu ada beberapa.
pertama, adakah kamu sudah berusaha?
kedua, adakah kamu sudah berusaha kuat?
ketiga, adakah kamu sudah berusaha cukup kuat?

Cukup kuat itu bila tiada lagi ruang untuk dilakukan walau sekecil usaha.
dan Waktu itu barulah kamu akan melepaskannya dengan rasa puas walau ia tidak mu capai.
Tiada sesal, hanya ada redha.
Redha bhawa itu yg tertetap kerana Maha tahu Allah apa yg baik buat hamba.

Dan buah 'kalau' itu akan timbul jika usaha tidak cukup kuat dan masih ada tersisa, lalu dilepas ia berlalu dan lalu gagal.
''Kalau lah ku try lebih skit je lagi''.
Waktu tu juga akan terbit sesal.
Dan time machine itu memang tak wujud walau sesal beribu.