Tuesday, August 24, 2010

syahadah gadis aties (Novel)




Syahadah gadis aties - Karangan Imran Haaz

First saya dapat tau novel ni adalah daripada akhbar metro. Hari tu jugak saya pergi dapatkannya kat kedai darul ansar. Saya bukanlah pencinta novel, ataupun pembaca novel yg tegar. Tapi novel ni amat menarik minat saya. Melihatkan pada tajuk novel 'syahadah gadis aties' sudah pasti akan ada elemen perbahasan agama didalamnya. Dan telahan saya tepat, malah lebih dari apa yang saya sangka.

Novel ni, apa yang saya boleh gambarkan adalah sebuah buku perbandingan atau perbahasan agama tetapi digarapkan dalam bentuk novel. Dari permulaan sehingga akhir mukasurat, boleh dikatakan penuh dengan hujah dan dalil. Kebanyakan persoalan popular daripada non-muslim serta tuduhan dan tohmahan mereka terjawab dalam novel ni, malah hujahnya begitu jelas dan boleh diterima akal, ditambah kuat lagi dengan selingan dalil2 daripada alQuran serta kitab2 agama lain.

Ia mengisahkan seorang pemuda yang agak 'rock' menaiki tren untuk balik kampung dan terserempak dengan seorang gadis melayu yang ragu2 tentang kewujudan tuhan. Dan mereka duduk ditempat yang bersebelahan didalam train tersebut disepanjang perjalanan mereka. Dari situ bermulalah perbualan mereka tentang tuhan, tentang agama, tentang islam.

Secara keseluruhannya, buku ni adalah sederhana sebagai  novel, TETAPI, ia bagus sebagai buku perbandingan agama atau lebih mudahnya dilabelkan sebagai buku menjawab tohmahan terhadap islam. Amat bagus dan saya sarankan untuk dibaca...  ----> A

No comments: