Wednesday, April 20, 2011

Ku yang speechless.

"aku mampu berhujah dengan 10 orang yang berilmu, tetapi aku pasti kalah dengan seorang yang jahil kerana orang jahil itu tidak pernah faham akan landasan ilmu", - Imam syafie.

ku sokong bebenar dengan statement diatas.
Bukanlah nak cakap aku ni orang yang tinggi ilmunya sampai boleh berhujah dengan 10 orang yang berilmu,
Ilmu ku pun takdelah seberapa..
Masih banyak yang perlu belajar.

Apa yang ku nak sampaikan kat sini sebenarnya..Amatlah susah untuk kita bercakap berkisar tentang sesuatu ilmu dengan orang yang tak berminat dengannya. Contohnya beberapa orang sahabat yang ku sayang itu (no need to mention their name la kan~, sekadar teladan), apa saje yang ku utarakan..walau fakta yang jelas nyata sekali pun, dan tujuannya adalah untuk menyebarkan pengetahuan sesama rakan..ia tetap sia-sia, tetap dibalasnya dengan mainan kebudak-budakan yang sehingga suatu ketika mampu membuat ku naik hangin, sehingga membuatkan ku speechless, membuatkan aku tersenyum hambar..dan aku sendiri tak tahu kenapa aku tersenyum, kerana tak tahu nak cakap ape dah ke? atau..senyum kerana kebodohan ku yang berkali2 tak pernah serik cuba untuk berdiskusi ilmu dengan orang yang tak minat akan ilmu.


Kekadang aku terfikir..
kenapalah Allah meletakkan aku dikalangan mereka2 ni..
Kenapalah Allah tak letakkan aku dalam kelompok orang yang sentiasa dekat dengan ilmu. Kan lebih best~.
Mungkin juga kerana tanggungjawabku,
menjadi penegur jika mereka keterlaluan, menjadi penyokong bagi mereka untuk menjadi insan yang lebih baik.
Bagaimana lah agaknya, sedang aku sendiri masih dalam proses pembaikian kualiti.
Ya Allah..bagi lah ku kekuatan.
Ameen~.

No comments: